خبر خبر

هواپيما ايمن ترين نوع حمل و نقل در دنيا
پايه اصلي گردشگري بر حمل و نقل استوار است
خراسان جنوبي شايستگي آن را دارد که انواع گردشگري شامل بوم گردي، کوير نوردي و گردشگري تفريحي در آن احيا شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی هادی سلامی؛ مدیر کل فرودگاههای استان خراسان جنوبی در  نشست خبری گفت: علیرغم ابعاد مختلف سوانح هوایی ، هنوز هم هواپیما  ایمن ترین نوع حمل و نقل در دنیا است وی با بیان اینکه طبق آمارهای موجود روزانه حدود ده ها نفر در حوادث جاده های کشور  آسیب می بینند  افزود: در حمل و نقل هوایی کشور سالانه حدود ده ها میلیون نفر با هواپیما جابجا می شوند، طی 50 سال گذشته آسیب دیدگان هواپیمایی حدود 2 هزار نفر بوده اند و با توجه به اینکه ضریب خطر در  ایمنی حمل و نقل عبارت است از: تعداد آسیب دیدگان تقسیم بر  تعداد جابجا شده گان، و هر چه عدد کوچکتر باشد نشاندهنده ایمن تر بودن آن نوع حمل و نقل است و این  عدد خطر  در هوانوردی نزدیک به صفر است  پس می توان گفت حمل و نقل هوایی  ایمن ترین ،سریع ترین   مطمن ترین نوع حمل و نقل است.

سلامی خاطر نشان کرد: در فرودگاه بین المللی بیرجند  زیر ساخت های خوبی انجام شده،  باندی به طول حدود 4 کیلومتر، دستگاه های کمک ناوبری فوق پیشرفته،  برج کنترل دارای سیستم های ارتباطی و کنترلی جدید ، ترمینالی مناسب و جدید و زیر ساخت های مهم فرودگاهی  را در فرودگاه مرکز استان داریم ، که البته تا استاندارهای بین المللی هنوز فاصله دارد و انشاء الله روز به روز هم بهتر خواهد شد.

مدیر کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی در خصوص گردشگری در استان گفت : گردشگری دارای  پایه های مهم و اصولی است که از آن جمله می توان به پتانسیل  اقامتی، ایجاد امنیت، جاذبه های گردشگری و دیگر  زیر ساخت ها اشاره کرد،  اما پایه اصلی گردشگری بر حمل و نقل استوار است . وی افزود: گردشگری باعث افزایش درآمد، توسعه اشتغال و کسب و کار و نهایتا باعث توسعه پایدار مناطق می شود.

وی معتقد است:  خراسان جنوبی  شایستگی آن را دارد که انواع گردشگری شامل بوم گردی،  کویر نوردی و گردشگری تفریحی در آن احیا شود.

وی تاکید کرد: حتی می توانیم گردشگری مذهبی داشته باشیم ، همچنین با وجود پتانسیل تخصصی گردشگری درمانی یا سلامت، و گردشگری ورزشی را با استفاده از ظرفیت های کویر داشته باشیم که باید به آن بها داده شود.

 

مدیر کل فرودگاه های استان خراسان در مورد پروازهای فرودگاه بیرجند گفت: به دلیل ریسک بالای خالی ماندن صندلی های پرواز در مسیر بیرجند ، تنها خطوط هواپیمایی ایران ایر  و ماهان در استان فعال هستند و برای ایجاد  یک استان رو به توسعه، لازم است حداقل 4 ایرلاین فعال در مرکز استان داشته باشیم و این موضوع  کاهش نرخ بلیط را نیز در پی خواهد داشت.

سلامی یادآور شد: در استان برخی فرصت هایی که سال ها روی آن کار کارشناسی شده  ،از جمله پروازهای چارتری باید مجدد احیاء شود ، همچنین نباید اجازه داده شود انحصار ایجاد شود ،از همه ظرفیت بخش های خصوصی باید استفاده شود . با وجود دیدگاه توسعه ای که در مدیران ارشد استان از جمله استاندار وجود دارد، می شود برنامه ریزی خوبی کرد . لازم است مردم به حمل و نقل هوایی اعتماد کنند و مسئولان همراهی کنند تا پروازها تقویت شوند.

وی ادامه داد:  مردم و مسئولان  عزیز استحضار دارند  تا بدست آوردن جاده های مناسب و کم خطر زمان طولانی داریم،  با  آمدن قطار و بهره برداری ازحمل و نقل ریلی فاصله  داریم، پس باید حمل و نقل هوایی  را که تنها مسیر فعلی توسعه  است ،تقویت شود. لذا مسئولین در برقراری  ارتباط با دیگر  ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی  کمک کنند. شرکت های هواپیمایی به استان نخوانده آمد مگر دعوت رسمی انجام شود و  باید تلاش ها باید یکسو و هماهنگ صورت پذیرد تا عملکرد جزیره ای اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه قرار است 3500 متر به ترمینال داخلی فرودگاه اضافه شود و در سال 97 کلنگ زنی خواهد شد پیشنهاد داد: جهت تقویت گردشگری نیز بروشورهایی از مکانهای گردشگری استان آماده شود تا در فرودگاه به گردشگران مخصوصا در ایام نوروز داده شود.

وی با بیان اینکه تلاش های همکاران ما باعث شد در سال 96 برای اولین بار اعزام و پذیرش زائران حج تمتع از فرودگاه بیرجند انجام پذیرد،  ادامه داد: برای پروازهای گردشگری بایستی هم نهادهای دولتی و خصوصی پای کار بیایند.

وی ابراز امیدواری کرد: پرواز کیش و قشم مجدد احیا شود و همچین مذاکراتی با  هواپیمایی ترکیش شده  به استان بیاید که البته هنوز قطعی نیست ولی تلاش می کنیم  پرواز های خارجی مطالعه شود و پرواز به ترکبه و  دبی  هم در دستور کار برنامه ریزی قرار بگیرد .

وی تاکید کرد: با وجود محصولات استراتژیک استان، فرودگاه آماده هرگونه مشاوره و همکاری با فعالان حوزه صادرات  می باشد.

وی در مورد نرخ بلیط ها که گاها قیمت ها بسیار بالا می رود ، با اشاره به آزاد سازی نرخ بلیط در اوایل دهه ۹۰  افزود: کلاسهای پروازی به  ایر لاین ها این اجازه را  می دهد که در میان نرخ های مصوب  بلیط حرکت کنند و تنها راه کاهش نرخ بلیط، رقابت صحیح بین ایرلان ها با افزایش تعداد آنهاست ، روش دیگر ارائه تسهیلات  و تقویت پروازهای چارتری  است. وی ابراز امیدواری کرد: استان بتواند با  دیگر استان ها پروازهای ترکیبی انجام دهد ، به عنوان مثال می توان پرواز ترکیبی با  زاهدان یا  زنجان که همانند استان ما جمعیت کم  و متقاضی کمی دارد  به سمت قشم و کیش را به نتیجه برساند و این نیازمند به همراهی و مساعدت مسئولان  و مردم  در استقبال از پروازها است.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد